Kannanotto: Itärataa ajettava koko Itä-Suomen voimin

Itä-Suomi kaipaa liikenneinvestointeja saavutettavuuden parantamiseksi. Itä-Suomessa asuu liki miljoona ihmistä, on metsää ja puunjalostusteollisuutta, Saimaa matkailukohteena sekä korkeakouluja ja rajanylityspaikkoja. Itärata vastaisi tähän tarpeeseen.

Nopea itärata tarkoittaa uuden raideyhteyden luomista Kouvolasta Porvoon kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Tämä oikorata nopeuttaisi noin puolella tunnilla kulkua Itä-Suomen kaupungeista pääkaupunkiseudulle. Samalla matka-aika Helsingistä Pietariin lyhenisi.

Kiitos liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.), että hän on ottanut itäradan samanarvoiseen tarkasteluun Turun ja Tampereen nopeiden junaratojen kanssa. Ministeriö lupasi tehdä itäradasta selvityksen tämän vuoden aikana.

Turun ja Tampereen radat ovat olleet esillä huomattavasti enemmän, mutta itäradalla on mahdollisuuksia edetä, jos ajamme sitä yhdessä koko Itä-Suomen voimin. Samalle meidän on rohkeasti kehitettävä uudenlaisia rahoitusmalleja näin suurille liikennehankkeille, koska valtion budjettirahoitus ei riitä enää kunnolla edes huonokuntoisten liikenneväylien korjaamiseen.

Esiin nostettu ajatus hankeyhtiömallista voisi toimia. Käytännössä hanketta varten perustettu yhtiö voisi toteuttaa itsenäisesti itäradan ja valtio voisi olla osaomistajana yhtiössä. Näin taloudellinen vastuu jakautuisi laajemmalle.

 

Kansanedustaja Hanna Kosonen (kesk), Savonlinna

Kirjoitus on julkaistu 16.9.2018 Itä-Savon ja 19.9.2018 Länsi-Savon mielipidepalstalla.