Tiedote 20.6.2017: Kosonen ja Kärnä: Pohjoismaisesta energiayhteistyöstä ilmasto- ja kilpailukykyhyötyjä

Keskustan kansanedustajat Hanna Kosonen ja Mikko Kärnä pitävät Jorma Ollilan selvitystä Pohjoismaiden energiayhteistyöstä tarpeellisena kimmokkeena yhteistyön lisäämiselle. Selvityksen mukaan Pohjoismaiden tulisi hyödyntää omaa alueellista energiayhteistyötään sekä varmistaa strateginen ja järjestelmällinen lähestymistapa sen kehittämiseen.

Selvitys korostaa, että Pohjoismaiden talouden potentiaali yhdessä on valtava, maailman 12. suurin. Se on myös osoitus siitä, että vihreään talouteen siirtyminen ei ole ristiriidassa talouskasvun kanssa.

– Tiiviistä energiamarkkinasta huolimatta jokainen pohjoismaa harjoittaa kansallista energiapolitiikkaansa. Nyt on hyvä hetki myöntää, että riippuvuus toisistamme kasvaa ja yhdessä voimme olla varmuudella jatkossakin edelläkävijöitä. Meidän on sitouduttava toimimaan yhdessä ja valittava alat, joilla teemme aidosti yhteistä pohjoismaista energiapolitiikkaa, toteavat Kosonen ja Kärnä.

– Pohjoismaiden yhteinen älykäs sähköjärjestelmä tarjoaisi energiansäästön ja ilmastohyötyjen lisäksi riittävän kokoisen kehittämisalustan yrityksille. Energiamurros on kovassa vauhdissa ja tutkimus, kehitys ja kokeilut on syytä tehdä juuri nyt, jotta olemme kansainvälisessä kilpailussa etujoukoissa, Kosonen korostaa.

Kärnä kiittelee nimenomaan raportin esitystä yhteisestä ja koordinoiduista energia-alan tutkimuksesta:

– Älykkäiden sähköverkkojen kehittämiseen on panostettava, sillä ne avaavat myös suuria vientimahdollisuuksia. Tutkimustyötä ei tule suunnata pelkästään älykkäiden kaupunkien kehittämiseen, vaan samalla myös älymaaseudun tutkimukseen. Hajautettu energiajärjestelmä on meille myös turvallisuuspoliittinen kysymys.