Tiedote 29.8.2018: Muovihaasteeseen vastattiin budjettiriihessä

Julkaistavissa heti

Hallitus ehdottaa budjettiriihessä Business Finlandille kymmenien miljoonien eurojen lisärahoitusta, josta osaa voidaan käyttää myös syyskuussa valmistuvan kansallisen muovitiekartan toimeenpanoon. Ympäristöministeriön asettama asiantuntijatyöryhmä on työstänyt keväästä asti maailman ensimmäistä muovitiekarttaa, jossa esitetään toimia muovihaasteen ratkaisemiseksi Suomessa.

– Kierrätä, korvaa ja vähennä muovia. Tämä resepti on ympäristön kannalta elintärkeää, mutta Suomella on muutakin voitettavaa muovivallankumouksessa. Muovijätteen torjuminen synnyttää mahdollisuuksia viennin, työllisyyden ja talouden näkökulmasta, toteaa muovitiekarttatyöryhmän puheenjohtaja, keskustan kansanedustaja Hanna Kosonen.

Lähiviikkoina valmistuvassa muovitiekartassa esitetään lyhyen ja pitkän aikavälin toimia, joilla Suomi voi vähentää muovijätteen ja -roskan aiheuttamia haittoja, tehostaa muovin talteenottoa ja kierrätystä sekä edistää parempaa tuotesuunnittelua, vauhdittaa uusia kiertotalouden innovaatioita ja investointeja sekä vähentää riippuvuutta fossiilisista raaka-aineista.

– Suomen on mahdollista ottaa kokoaan suurempi rooli maailman muovijäteongelman ratkaisemisessa, Kosonen visioi. – Business Finlandin ydinalueita olisi muun muassa tutkimuksen tukeminen sekä muovien kierrätyksen, muovia korvaavien ratkaisujen kasvun ja yritysten kansainvälistymisen edistäminen. Rahoitus voidaan toteuttaa osana valmisteltavaa kiertotalouden ohjelmaa.

Muovitiekartan toimet aiotaan toteuttaa pääosin Business Finlandin nykyisellä rahoituksella, mutta nyt myönnetty lisärahoitus antaa siihen lisää mahdollisuuksia. Hallitus ehdotti budjettiriihessä Business Finlandille 69 miljoonan euron tasokorotusta avustusvaltuuksiin, 8 miljoonan euron lisäystä vuosittaisiin vientiä ja investointia tukeviin toimintamenoihin sekä 7 miljoonan euron lisäystä VTT:n strategisen tutkimuksen vahvistamiseen.

Lisätietoja:
kansanedustaja Hanna Kosonen, puh. 040 717 1114
muovitiekarttatyöryhmän puheenjohtaja ja keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja